Uważaj na złodziei! Jakie wybrać zapięcie?

30-03-2016

Dziś, nasz kolega, jadąc do pracy został zatrzymany przez policję. Celem zatrzymania było przeprowadzenie kontroli i sprawdzenie numerów ramy roweru. Powód? Ubiegłej nocy skradziono w Bydgoszczy kilka rowerów z pobliskiego bloku. 

Ta sytuacja, spowodowała, że postanowiliśmy napisać kilka słów o zapięciach rowerowych, tak by minimalizować ryzyko utraty swojego dwukołowego pojazdu, właśnie przez kradzież.

 

Spróbujmy więc odpowiedzieć na pytanie jakie zapięcie jest najlepsze i najbezpieczniejsze? 

Niestety na to pytanie nie da się odpowiedzieć. Każde zapięcie ma inne przeznaczenie a co za tym idzie i właściwości. Jedno jest pewne - im większe i droższe tym na pewno trudniej będzie ukraść rower.
Szczególnie odradzamy kupowanie zapięć w hipermarketach - tym razem odradzamy nie dlatego, że sa nasza konkurencją, ale z powodu niskiej jakości zapięć sprzedawanych w takich miejscach. Na wytrzymałość markowych zapięć rowerowych nie wpływa jedynie ich grubość, ale również wykonanie, oraz rodzaj zastosowanego zamka. Takie marki jak Abus, zajmujące się głównie bezpieczeństwem od wielu lat tworzą zapięcia i ich systemy oraz technologie są sukcesywnie udoskonalane, tak by sprostać, znów coraz bardziej wyspecjalizowanym złodziejom.

Warto określić jakiego rodzaju zapięcia można spotkać na rynku?

  1. Linki.
    Podstawowe i najbardziej popularne zapięcie rowerowe. Jego główną część stanowi najczęściej elastyczna, stalowa linka, która zabezpieczona jest tworzywem, rzadko kiedy materiałem. To zabezpieczenie działa w dwie strony - chroni linkę przed działaniem warunków atmosferycznych oraz zabezpiecza np. ramę roweru przed porysowaniem.
    Średnica takiej linki waha się od kilku minimetrów jak w podstawowym modelu Abusa Star 490, który ma średnicę 7,5 mm, aż do kilkudziesięciu - Abus Iven 8200 ma średnicę 25 mm!
    Zapięcia na linkę charakteryzują się dużym wyborem długości. Przy czym dłuższe nie zawsze znaczy lepsze. Długość zapięcia ma głównie znaczenie praktyczne - im dłuższe zapięcie tym łatwiej przypiąć rower, jednak krótsze łatwiej transportować. Dla przykładu - w naszej ofercie znajdują się linki o długości od 65 do 180 cm.
    Linki wyposażone są w zamki szyfrowe bądź na kluczyk.

  2. Łańcuchy.
    Łańcuch + kłódka = najbardziej klasyczne zabezpieczenie. Najważniejszą częścią takiego zapięcia sa ogniwa łańcucha. Na ich wytrzymałość mają wpływ dwa czynniki - zastosowany materiał oraz średnica. Podobnie jak linki mają różne długości, które wpływają na praktyczne zastosowanie - możliwości transportu/przypięcia roweru. Zapięcia typu łańcuch renomowanych producentów zabezpieczone są najczęściej wysokiej jakości materiałem, który amortyzuje uderzenie łańcuchem o ramę. Rzadko w zapięciach tego typu zdarzają się zamki na szyfr. Główny podział zamków obejmuje kwestie ich zamocowania, gdyż mogą funkcjonować jako samodzielne, typowe kłódki, bądź zintegrowane z końcami łańcucha. 
    Jako przykład podstawowego zapięcia można wskazać Abus 1500, gdzie średnica ogniwa 4 mm i długość łańcucha 60 cm zapewnia korzystne warunki bezpieczeństwa. Najwyższy poziom bezpieczeństwa daje natomiast łańcuch typu Abus Iven Chain 8210 dysponujący potężnymi, 8 mm ogniwami o łącznej długości 110 cm.

  3. U-locki.
    Najcięższe, największe, najdroższe, czyli waga ciężka w zapięciach rowerowych. U-lock. to nic innego jak wielka kłódka, która swoim wygiętym ramieniem w kształcie litery "U" obejmuje rower oraz przedmiot do którego przypinamy rower. Zapięcie zamykamy poprzeczną blokadą, kryjąca w sobie wysokiej jakości zamek.
    Zapięcia tego typu mają średnicę kilkunastu minimetrów i są wykonane z wysokiej jakości, najczęściej specjalnie utwardzanej stali. Do zabezpieczenia przed porysowaniami wykorzystywany jest gumowaty materiał nałożony na zabezpieczenie.
    Bardzo ważną konstrukcja takiego zapięcia jest dolna poprzeczka wyposażona najczęściej w zamek na kluczyk. Jest to element najczęściej narażony na próby wyrwania czy rozgięcia. By temu zapobiec producenci stosują bardzo skomplikowane układy charakteryzujące się dużą trwałością.
    Praktycznym rozwiązaniem wyposażenie U-locka w dodatkową linkę zakończoną dwoma "uchami", które przekłada się przez "kłódkę" jaką jest U-lock. Taka linka umożliwia dodatkowe zabezpieczenie kół bądź sztycy przed ich demontażem. Taką dodatkową linkę posiada np. Abus Facilo 32+ Cobra.

  4. Inne zapięcia.
    Oprócz trzech powyższych konstrukcji na rynku można trafić na innego rodzaju rozwiązania, które są wypadkową poszukiwania zabezpieczenia bezpiecznego oraz wygodnego w użytkowaniu. Tego typu konstrukcją jest zapięcie Abus Bordo. Jest to zapięcie składane tj. posiadające panele wykonane z metalu połączone ze sobą ruchomo umożliwiające złożenie i łatwy transport. 

 

Które zapięcie wybrać?

Mając do dyspozycji wybór między linką, łańcuchem, U-lockiem oraz wszystkimi innymi rozwiązaniami, znów wraca się do pytania - które zapięcie będzie najlepsze dla mnie? Które najlepiej kupić? 

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytania. Doradzając możemy podpowiedzieć, że:

  1. Im droższe tym lepsze. Kiedyś funkcjonowało stwierdzenie, że zapięcie musi mieć wartość 10% ceny roweru by gwarantowało bezpieczeństwo, gdyż im droższy rower tym szybciej znajdzie się w kręgu zainteresowania potencjalnych złodziei, szczególnie tych, którzy specjalizują się właśnie w kradzieżach rowerów.
    Teraz, w związku z rozwojem technologii produkcji zapięć i spadkiem ich ceny to stwierdzenie trochę mija się z prawdą. Dobrej jakości zapięcie to wydatek w przedziale 50-100zł. Zapięcia powyżej 100zł charakteryzują się naprawdę wysokim poziomem bezpieczeństwa, natomiast te, których cena oscyluje w okolicach wartości 200zł są już naprawdę ciężkim orzechem do zgryzienia nawet dla złodzieja wyposażonego w specjalistyczny sprzęt.

  2. U-lock stanowi największe wyzwanie dla złodziei. Zapięcia tego typu charakteryzują się najwyższą trwałością. Ich konstrukcja często robiona jest tak by przecinaki się ześlizgiwały a zamki zabezpieczane są przed podważeniem. 

  3. Linki są bardzo wygodne w transporcie dzięki zastosowaniu elastycznych materiałów. Łatwo je schować oraz w prosty sposób przypiąć nimi rower do jakiegoś elementu stałego, jednak ich wytrzymałość jest dużo niższa niż w przypadku zapięć typu U-lock.

  4. Warto odpowiedzieć na pytanie w jakich miejscach i na jak długo rower będzie przypinany oraz do jakich przedmiotów?
    Jeżeli zamierzamy rower parkować w tym samym miejscu o tych samych porach, warto wyposażyć się w mocnego U-locka i znaleźć dobre miejsce do jego przypięcia. Jeżeli jest problem z przypięciem dobrą opcją jest łańcuch. 
    W przypadku zostawiania roweru pod małym, lokalnym sklepem, gdzie rower widać przez witry sklepowe można wybrać zapięcie typu linka, które gwarantuje, że nikt przypadkowy nie ukradnie roweru a złodziej wyposażony w specjalistyczny sprzęt będzie musiał poświęcić chwilę by przeciąć zapięcie.

  5. Na wybór zapięcia może mieć wpływ także nasza charakterystyka jazdy. I tak dla:
    - jazdy miejskiej, najlepiej wybierać solidne zapięcia typu U-lock bądź łańcuch, gdyż to właśnie w miastach najczęściej zdarzają się kradzieże spod sklepów, urzędów, szkół, itp.,
    - jazdy turystycznej jednodniowej i sportowej, śmiało można wybrać lekkie zapięcie typu linka, którego waga nie będzie nam zbytnio ciążyć i umożliwi w miarę bezpieczne podejście do sklepu napotkanego na trasie celem zaopatrzenia się w  produkty spożywcze,
    - jazdy turystycznej wielodniowej, dobrym wyborem są łańcuchy, które wygodniej od U-locka przewozi się w sakwach i dają większą swobodę przypięcia roweru w różnych miejscach.

 

Na koniec podkreślimy, że nie ma zapięcia, którego nie da się przeciąć. Porządniejsze zapięcia są bardziej odporne na "konwencjonalne" metody kradzieży, czyli wszelkiego rodzaju piłki i przecinaki, jednak i one ulegną przy użyciu odpowiedniej siły. Znane są sytuacje, w których złodzieje posłużyli się elektronarzędziami czy ciężkimi przecinakami hydraulicznymi byle tylko ukraść rower.